Obnovení­ železniční­ho provozu na trati Passau – Freyung

Necelých 50 km dlouhá železniční­ trať Ilztalbahn na bavorské straně Šumavy svůj provoz zahájila v 90. letech 19. století­. Nyní­ po ví­ce než jednom století­ se na ní­ provoz obnovuje. První­ vlaky pro veřejnost vyjedou v sobotu 16. července a následně budou provozovány vždy o letní­ch ví­kendech motorovými jednotkami společnosti Regentalbahn.

Historie trati

První­ zprovozněný úsek Ilztalbahn dlouhý 30 km vedl z Passau do Rí¶hrbach a do provozu byl předán 6. prosince 1892. Zbytek trati do Freyung se otevřel o dva roky později 15. řijna. Bylo pochopitelně plánováno dráhu prodloužit až do Grafenau, čí­mž by se vytvořilo pří­mé spojení­ Passau – Zwiesel, ale k tomu bohužel nikdy nedošlo. Jinak mohl být osud tratě poněkud radostnější­.

K čemu však došlo, bylo vybudování­ přeshraniční­ho úseku z Waldkirchen do Volar v roce 1910, kdy se propojily šumavské tratě z Čí­čenic do Volar, z Budějovic do Želnavy (dnes Nová Pec) a Ilztalbahn. Provoz tohoto úseku bohužel netrval pří­liš dlouho. Po únorovém puči byl z československé strany provoz ukončen ve Stožci, kus koleje u státní­ hranice byl odstraněn a hraniční­ osada Nové Údolí­ byla v roce 1953 srovnána se zemí­ se spoustou další­ch. Německé dráhy ještě nějakou dobu zají­žděly do své hraniční­ obce HaidmíĽhle, ale tomu pro osobní­ vlaky odzvonilo v květnu 1963 a pro nákladní­ v úseku z Jandelsbrunn k hranicí­m koncem roku 1975. Od té doby sedmnáctikilometrová traťz Jandelsbrunn do HaidmíĽhle chátrala a posléze byla rozebrána. Dí­ky továrně na automobilové komponenty v Jandelsbrunn se však odsud do Walkirchen a dále do Passau stále jezdilo občasnými nákladní­mi vlaky. I to je již minulostí­, neboťv roce 1994 byl celý úsek otevřený roku 1910 na německé straně kompletně snesen. Dnes po jeho tělese vede cyklostezka.

Na starší­ větvi Ilztalbahn do Freyung byl osobní­ provoz zastaven koncem dubna 1982, ale napří­klad poměrně krátká část trati do Patriching byla využí­vána až do roku 2001 pro vojenskou přepravu. Tehdy naposledy, přesně 6. dubna 2001, projel po Ilztalbahn nákladní­ vlak dokonce se třemi lokomotivami. Snahy o obnovu osobní­ho provozu však existovaly již dří­ve, ale v minulém roce se společnosti Ilztalbahn GmbH podařilo zí­skat dostatečné finanční­ zajištění­ celého projektu. Rozjely se údržbářské práce, bylo třeba traťvyčistit od vegetace. První­ osobní­ vlaky na celou traťse nakrátko vrátily po ví­ce než 30 letech 12. září­ 2010 v rámci akce Freyunger Bahnhofsfest , které se zúčastnily stovky návštěvní­ků a dvě jednotky RS1 od firmy Stadler v barvách Regentalbahn/Waldbahn.

Moderní­ provoz

Od 16. července 2011 však budou každou sobotu a neděli jezdit osobní­ vlaky v celé trase Passau – Freyung pravidelně podle svého jí­zdní­ho řádu. První­ provozní­ ví­kend však bude platit rozší­řený grafikon. Celodenní­ jí­zdné bude 10 € pro úsek Passau – Waldkirchen a 5 € pro úsek Waldkirchen – Freyung. Rovněž bude uznávána jí­zdenka Sport Karta + Českých drah za cenu 36 € pro všechny pošumavské tratě.

Ve stanici Waldkirchen bude zajištěn přestup na autobusovou linku do Nového Údolí­, kde snad již brzy bude dokončena výstavba přestupní­ho terminálu na vlak do Prachatic a Českých Budějovic.

Odkazy na rozšiřují­cí­ informace:

http://www.ilztalbahn-gmbh.de/
http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Passau%E2%80%93Freyung
http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Waldkirchen%E2%80%93Haidm%C3%BChle
http://www.ilztalbahn.net/

Comments are closed.

Kalendář akcí­ – červen
PoÚtStČtSoNe
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Lí­bí­ se vám nová zastávka na Rybní­čkách?

Výsledky

Loading ... Loading ...